Po dvoch rokoch a predchádzajúcich Majstrovstvách Európy v Rakúsku sa v tomto roku stretla Európska paraglidingová špička v slnečnom a horúcom Francúzskom Provensálsku, v podhorskej dedinke Saint André les Alpes, nachádzajúcej sa 900 metrov nad morom v legendárnom údolí Verdon.
Horúco tu však bolo asi až do okamihu začiatku tohto podujatia. V každom prípade v piatok cez túto časť Álp prešiel studený front a teploty poklesli na úroveň 15-tich stupňov cez deň a 7-mich v noci, čím sa najžiadanejším artiklom zúčastnených stali dlhé nohavice, bundy a teplé rukavice. Približne polovica pilotov využila dnešný slnečný deň na tréningové lietanie a zoznámenie sa s miestnymi podmienkami. Podľa rečí boli mnohí drsnosťou podmienok zaskočení a poľský pilot si dokonca krátko po štarte vyskúšal ako sa riadi jeho záložka. Na základe tejto udalosti sme spoločne s časťou českého a poľského tímu založili lotériu na množstvo použitých záložiek v tomto preteku. Slovensko tu zastupuje stará garda v zložení Peter a Štefan Vyparina a Peter Vrabec. Otvárací ceremoniál bol pompézny, pričom defilé pretekárov s organizátormi sa tiahlo cez celú obec so zakončením na námestí pri štátnych hymnách všetkých zúčastnených štátov. Keďže takmer všetci pretekári z jednotlivých krajín mali spoločné tričká, bundy, prípadne komplet odev, my sme si dali aspoň rovnaké nohavice. Obsadenie máme minimálne – do výsledkov sa počítajú 3 najlepšie výsledky tímu v danom dni – ale dúfame že sa umiestnime v prvej desiatke až dvanástke. Dúfame – uvidíme čo prinesie budúcnosť. Fotky nájdete vo fotogalérii.
Dážď zmaril nádeje na začiatok preteku vo veľkom štýle. Dnešný deň bol zrušený, ale na zajtra sa vyhrážajú lietaním.
Aj napriek slnečnému a po posledných dňoch neuveriteľne teplému ránu bol dnešný letový deň zrušený. Okolo obeda má pršať, ale hlavne vo výške duje tak, že sa z oblakov robia krásne vlny. Opäť – podľa meteorológa sa má vraj letieť zajtra a pozajtra.
Tak to dnes opäť zrušili kvôli veľkej oblačnosti. Ale množstvo pilotov išlo aspoň tréningovo zletieť a potočiť 0-ky. Nórsky pilot sa nechal na Enze zmoknúť, nejak sa mu to poskladalo a tak tu máme druhú záložku.
Jasné a bezoblačné ráno vyvolalo predletovú paniku. Každý meškal, niečo chystal a na poslednú chvíľu niečo zháňal. Po poslednom vývoze na štart okamžite nasledoval briefing s fantastickou predpoveďou bez zrážok a búrkami iba niekde na vysokých kopcoch (pre tých z rovín, kopec vysoký 2 500 m nie je vysoký) a slabým SZ vetrom. Po včerajšej záložke (Enzo sa pilotovi vyskladalo po tom ako lietal v daždi a ďalší dvaja mali tiež problémy s vodou) sme na naše počudovanie, keďže sú to Majstrovstvá Európy a všetky padáky sú certifikované, boli poučení ako fulštálovať keď padák zostane v saku. Okno bolo otvorené o 11.45 a štart o 12.45. Do veľmi slabých podmienok na štarte sa nikomu nechcelo a tak mnohí vyčkávali na zlepšenie podmienok čo sa viacerým stalo osudné, lebo dobehnúť šťastlivcov s dobrou výškou bolo veľmi ťažké. Trať bola dlhá 103 km cez 5 OB. Čo je to bezvetrie v Alpách asi závodníkov prekvapilo, keď sa na niektoré OB proti vetru nemohli presadiť. Napriek fantastickým víziám bolo kolo o 16.14 hod stopnuté pre dážď a blížiacu sa búrku. Tí čo nemali nablízku nejakú strechu nad hlavou budú sušiť padáky asi až do rána. Foto si môžete pozrieť vo fotogalérii.
Štartovný vabank v podobe neskutočne slabých stupákov v okolí štartoviska takmer pochoval 50 pilotov. Nakoniec si to odniesla partička 6-tich nešťastných, ktorí po pár minútach obetavého hľadania nuliek skončili rovno pod kopcom. Ďalších pár jednotlivcov si to odnieslo po preskoku do štartovnej kružnice, na nešťastie pre Slovákov tam skončili aj Peter Vrabec a Peter Vyparina. Následne sa podmienky vylepšili a ten kto nezhnil, doletel do cieľa. Nič to však nemení na tom že víťazom včerajšej 78,8 km dlhej disciplíny sa stal Yasen Savov z Bulharska, na druhom mieste skončil Petr Chromec z Česka a na treťom Ulrich Prinz z Nemecka. V celkovom poradí je na prvom mieste Yasen Savov, na druhom Russel Ogden z Veľkej Británie a na treťom Ulrich Prinz. Dnes sa začala aj séria protestov. Výsledky sa neprestajne nejak menia kvôli stopnutému tasku v prvom kole. Český tím oficiálne protestuje proti neuznaniu cieľa Petrom Kostrhúnom, ktorý bol pôvodne 8-my v prvom kole – zajtra sa rozhodne, a množstvo pilotov zatiaľ neoficiálne debatuje na úkor slabých podmienok na štarte a nezmyselnému prvému OB, resp. štartovej kružnici vysunutej 5 km pred štart na ktorej je problém so zachytením v malej výške.
Deň ako víno. Nádherné stupáky, konečne žiadny problém zo zachytením na štarte, kolo však bolo zrušené asi 15 minút pred otvorením štartu. Dôvod – predvývoj na trati. Diskutuje sa či to bolo správne rozhodnutie, lebo ešte hodinu a pol po zrušení kola bolo letovo a mraky boli veľké, ale stále sa rozpadali. Mohli sme uletieť minimálne polovicu z 80 km trate.
Tak to včera organizátori poriadne pokazili. Zbrklé rozhodnutie o stopnutí kola ešte pred jeho štartom sa potvrdilo. Celý deň ani kvapka, tobôž nie búrka. Lietalo sa do 20-tej hodiny. Navyše kompletný Francúzsky tím to zaklincoval uletením celej trasy naviac s návratom do Saint André. Dnešné kolo bolo zrušené už na rannom briefingu. Dôvod – veľký predpoklad búrok. Opäť rozhodnutie nehodné ME. Lietalo sa do 14.00, keď sa v diaľke objavila prvá búrka. Určite sme mohli uletieť aspoň 40 km trať.
Dnes bola vypísaná 85 km dlhá trať s 3 OB. Organizátori asi začali hrať na domácich s výkonnými krídlami, pretože hneď prvý OB, respektíve návrat z neho ponad široké údolie so silným vetrom pri meste Digne bol viac ako náročný, čo pochovalo množstvo pilotov. Termika bola na niektorých miestach poriadne ostrá a piloti sa nevyhli stupákom na úrovni 10 m za sekundu. Druhý krát sa narodila švajčiarska pilotka Nanda Waliser, ktorej zostala po kolapse Niviuku zavlečená tretina krídla. To sa roztočilo do satu a po páde asi 800 metrov bez použitia záložky dopadla až na zem. Mala neuveriteľné šťastie, lebo nenarazila do proti svahu, minula o 4 metre cestu a o 15 metrov skalu. Keďže som bol pri nej ako prvý, s jedným rusom, tak mám info z prvej ruky – pri všetkom tom nešťastí má asi iba zlomenú nohu a škrabance na tvári. Zo Slovákov skončil najlepšie Peter Vrabec a za ním Štefan Vyparina ktorým sa rátajú výsledky do bodovania krajín. Petrovi Vyparinovi sa zaprášilo pod topánkami v nešťastnej údolke pri meste Digne.
Aj keď to ráno nevyzeralo na lietanie išli sme na štart. Bola vypísaná 68 km dlhá trať cez 5 OB. Vo vzduchu to bolo miestami drsné, hlavne kvôli vetru, ktorý síce nepresiahol 5 m/s, avšak v spojení s údolkami a termikou to v konečnom dôsledku vyšlo na 3 záložky (Portugalec, Srb a Poliak). Z toho Poliak si ju hodil už druhý krát, čím výrazne prispel do našej súťaže Rescue lotery. Peter Vyparina dnes pre bolesť chrbta neletel, preto sme dnes do Slovenských výsledkov prispievali spoločne so Štefanom Vyparinom. Našťastie sme boli v cieli obidvaja, keď v podstate celá prvá skupina bola uzemnená v údolke na poslednom otočáku. Nanda zo Švajčiarska po včerajších narodeninách nakoniec skončila s oboma zlomenými nohami, slabou kompreskou jedného stavca a už spomínanými škrabancami na tvári.
Prechádza front a na horách duní až sa robia vlny hneď od rána. Pre dnešný deň bol task zrušený a zajtra to bude asi podobné. Aspoň bude čas na prebalenie záložiek. Včera sa ešte stihol na pristávačke – ktorá bola tak trochu v rotore – rozbiť Taliansky reprezentant. Kolaps vrchlíka tesne nad zemou nezvládol a následný dopad nezvládol ani protektor jeho sedačky, ani jeho chrbtica. S podozrením na kompresku ho sanitka odviezla do nemocnice.
Front prešiel, ochladilo sa až no a dohľadnosť je nekonečná. Na oblohe začali prvé mráčky poskakovať až po obede. Predpoveď je fantastická. Dostupy na úrovni 4500 metrov a slabý SV vietor, aj keď všade po okolí má duť. Po vypísaní 62 km dlhej disciplíny odštartovali traja vyndamini, aby všetkým ukázali že predpoveď vyšla úplne presne až na ten vietor. Všetci poskakovali po oblohe stále vyššie a vyššie až nakoniec dvaja po poriadnom snažení pristáli po polhodine so šťastím v cúvaní v silnej údolke. Otvorenie štartovného okna bolo najskôr odložené o 15 minút, potom na neurčito a keďže vietor neslabol a tretí predskokan sa nevedel dostať na zem už jeden a pol hodiny nakoniec dnešný task zrušili. Marína Olexina a Petra Slívová dnes zorganizovali zbierku na pomoc Eddimu Kuhmarovi (Ind žijúci dlhodobo v Japonsku, ktorý lietal dlhé roky preteky najvyššej úrovne), ktorý sa nešťastne zranil v júli na pretekoch v Rusku a až teraz sa začal preberať z kómy. Žiaľ jeho poistka nebola dostatočne vysoká na tak dlhý pobyt v nemocnici, preto sa mu snažíme aj týmto spôsobom pomôcť. Keďže ho osobne dobre poznám už niekoľko rokov, prajem mu veľa šťastia na návrat do nášho sveta.
Silná inverzia bola silnejšia ako meteorológovia predpokladali a tak pôvodný štart o 13:00 bol niekoľko krát posunutý o 15 min, až sa nakoniec štartovné pole rozletelo na 76,3 km dlhú trať cez 5 OB o 14:15. Napodiv sa termika rozchodila nádherným spôsobom, aj keď maximálne dostupy končili na hranici 2 600 metrov. Pasca na pretekárov bola nachystaná na ramene medzi 2. a 3. OB, kde sme museli preletieť proti silnej údolke sedlo medzi dolinami, čo sa mnohým ani na niekoľko pokusov nepodarilo. Dnes sme tu mali dve záložky, pričom jedna bola pár minút po štarte. Smoliarkou dňa sa stala Marína Olexina z Ruska, ktorá si zlomila nohu keď pristávala pri poslednom OB. Za Slovákov bodoval iba Peter Vrabec, keďže bratia Vyparinovi museli odísť domov.
Tak posledný deň vyšiel do bodky. Nádherné lietanie, aj keď v silnej a turbulentnej bez oblačke potešilo určite všetkých. Bola vypísaná 74 km dlhá trať s tromi OB. Ako inak, hneď prvý OB bol viac ako ťažký. Návrat z neho proti silnej údolke v dĺžke 20 km pochoval nádeje mnohých na zlepšenie umiestnenia a poriadne zamiešal karty v poradí. Dostupy v silných stupákoch o sile 4 – 9 metrov končiacich na hranici 2600 m nezvládol jeden pilot a „tasil“ záložku. Víťazom kola sa stala nová Česká nádej Standa Klikař. O 19:00 začalo na pristávačke paraglidingovej školy Aeroglis vyhlasovanie výsledkov, vo veľkej paráde s grilovačkou, voľným jedlom a pitím pre všetkých (napodiv prvým a posledným na tomto podujatí), hudbou a francúzskou bezstarostnosťou. Gratulujem víťazom, gratulujem tým čo vydržali do konca a tým čo sa zranili prajem silu na vyzdravenie. Preteky to boli nádherné so všetkým čo preteky majú mať.
Priebežne celý rok, po dohode s niektorým z našich inštruktorov.
06.04. – 12.04.2024
04.05. – 10.05.2024
29.06. – 05.07.2024
24.08. – 30.08.2024
28.09. – 04.10.2024
V prípade nepriaznivého počasia dohodneme náhradné termíny.
Priebežne celý rok, po dohode s niektorým z našich inštruktorov.
Priebežne celý rok, po dohode s niektorým z našich inštruktorov.
17.05. – 19.05.2024
14.06. – 16.06.2024
15.07. – 17.07.2024
Alebo priebežne celý rok, po dohode s niektorým z našich inštruktorov.
Priebežne celý rok, po dohode s niektorým z našich inštruktorov.
06.07. – 09.07.2024 – Slovensko
V prípade nepriaznivého počasia dohodneme náhradný termín.
Priebežne celý rok, po dohode s niektorým z našich inštruktorov.
Paraglidingový klub „X-air“ Žilina
Peter VRABEC
tel.: +421 903 10 38 39
e-mail: vrabec@x-air.sk
IČO: 37 97 46 53
DIČ: 20 22 05 10 20
« Október » « 2024 » |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Po | Ut | St | Št | Pi | So | Ne |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
Pre všetkých záujemcov ponúkame:
na skúšobné lety, prípadne aj iné výrobky firmy Axis. Detailný popis a technické parametre padákov nájdete na stránke výrobcu https://axispara.cz/products/. Padáky si môžete zapožičať po dohovore na telefónnom čísle 0903 103 839.
Prajeme veľa pekných letov na novom, výkonnom krídle.