Google translator


Žilinská 1000ka / ZA Cup

Žilinská 1000ka / ZA Cup 2018 – náhľad

V tomto roku prichádza veľká zmena, ktorá jeden z najťažších kolektívnych pretekov na Slovensku zahŕňajúci takmer všetky dimenzie pohybu určite posunie do kategórie TOP EXTRÉMU.
Spojili sme zem, vzduch a vodu do jedného podujatia, ktoré dokonale preverí nielen schopnosti jednotlivcov, ich výkon na konci sezóny, ale posunie ich ďalej pri prekonávaní hlavne samého seba. Všetka námaha, pot a kŕče budú podčiarknuté hrubou lajnou zodpovednosti voči kolegom v tíme, pretože výsledok každého vytvára výsledok tímu. A v extrémoch je naozaj dôležité nesklamať.
Zabudnite na to čo bolo, pripravte sa na to čo bude.


Termíny kurzov

Kurz paraglidingu „A“ Základný

21.04. – 26.04.2018

26.05. – 31.05.2018

30.06. – 05.07.2018

25.08. – 30.08.2018

15.09. – 20.09.2018

Kurz paraglidingu „B“ Termický

podľa záujmu a počasia

Opakovacie kurzy

podľa záujmu a počasia

Kurz paraglidingu – Motorový

podľa dohody s niektorým z našich inštruktorov


X-air Test centrum

Pre všetkých záujemcov ponúkame:

  • Vega 5 veľkosti M,
  • Comet 3 veľkosti M a L,
  • Pluto 3 veľkosti S a M,
  • Compact 3 veľkosti M

na skúšobné lety. Detailný popis a technické parametre padákov nájdete na stránke výrobcu AXIS. Padáky si môžete zapožičať po dohovore na telefónnom čísle 0903 103 839.

Prajeme veľa pekných letov na novom, výkonnom krídle.


Kontakt

Paraglidingový klub „X-air“ Žilina

Peter VRABEC
tel.: +421 903 10 38 39
e-mail: vrabec@x-air.sk

IČO: 37 97 46 53
DIČ: 20 22 05 10 20


Kalendár

  «   December   »  
  «   2018   »  
Po Ut St Št Pi So Ne
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

meniny má Branislava, Bronislava


Ozon Enzo 2 - podvod storočia?

« Späť
Novinky » Ozon Enzo 2 - podvod storočia?
Ozon Enzo 2 – podvod storočia? – náhľad

31.1.2014 odišiel v Mexiku, na padáku, z tohto sveta môj výborný kamarát, poľský pilot Rafal Luckos. Táto tragická udalosť ma donútila, aby som Vám priblížil kauzu nevídaných rozmerov, ktorej som bol ako pretekár finále Svetového pohára priamym účastníkom už od jej vzniku.

Pred pár dňami som sa vrátil z dejiska finále Svetového pohára v Brazílskom Governado Valadares. Už na tretí deň preteku vypukol škandál, aký si svet paraglidingu nepamätá. Pri meraní rozmerov vrchlíka víťazovi druhého kola Yasenovi Savovovi z Bulharska bolo zistené, že odtoková hrana jeho Enza 2 M je o 40 cm dlhšia ako odtoková hrana padáka ktorý prešiel testami v novembri minulého roka a ktorého rozmery sa berú ako norma. Tento rozdiel bol taký veľký, že každému bolo ihneď jasné že nemohlo ísť o výrobnú nepresnosť. Navyše, pokiaľ sa strihá laserom a pokiaľ sa jedná o odtokovú hranu závodného padáka, ktorej väčšia dĺžka pri zachovaní geometrie šnúr = otvorenie vrchlíka = vyššia rýchlosť a lepšia kĺzavosť = horšia regenerácia pri kolapsoch a naopak. Alebo inak, ak chce výrobca aby mu padák prešiel testami je skrátenie odtokovky jedným z prvý krokov úpravy. V prípade Enza 2 je to do očí bijúca triviálna matematika. Cca 100 komôr, na základnej veľkosti M, na každú komoru prídavok 4 mm na odtokovke je v konečnom dôsledku 40 cm. A keďže na žiadnych Enzach nie sú známky „nadrábania“ skytexu, museli byť komory vrchlíkov už s daným prídavkom nastrihané. A to veľmi – veľmi dôsledne. Všetky M veľkosti majú totiž odtokovku dlhšiu takmer presne o 40 cm. Aj z tohto je každému zrejmé, že takúto úpravu si jednoducho pilot nespraví sám niekde doma. Dá sa urobiť iba niekde v dielni – a keďže to začína strihom, tak v dielni Ozonu.

A z čoho je Ozon podozrievaný?

Z toho, že skonštruovali padák výborných letových vlastností, ktorý by však neprešiel testom. Preto mu v továrni skrátili odtokovku o 40 cm = zhoršili jeho letové vlastnosti, ale utlmili ho. Otestovali a nazvali ho Enzo 2. Do výroby však pustili padák pôvodný = neutlmený. Riskli to. Doteraz sa totiž na všetkých pretekoch merali len dĺžky šnúr, rozmery voľných koncov a dĺžka chodu speedu. A keďže rozdiel 40 cm v rozmeroch, čo je dokázaný a neodškriepiteľný fakt, je veľmi veľké číslo, vyrábajú v podstate iný padák, samozrejme netestovaný.

A prečo je to veľmi pravdepodobne podvod storočia?

Pretože minimálne množstvo pilotov (ak vôbec nejaký, pravdepodobne okrem úzkeho okruhu firemných pilotov) vedelo, že padák ktorý si kúpili za veľké peniaze je iný, ako ten otestovaný. Takže boli podvedení. A keďže majú netestovaný padák, majú vlastne padák bezcenný. Navyše im vznikajú ďalšie a ďalšie a ďalšie problémy. Nemôžu lietať na pretekoch (pretože tie sú len pre testované krídla) a niektoré štáty majú naviac zdravotnú a úrazovú poistku viazanú na testované padáky (npr. Francúzko).

Teraz si predstavte situáciu, že ste si kúpili „najlepší testovaný padák na svete“. Firma vám však predá iný, o čom vy nemáte ani tušenia. Kúpite si letenku do Brazílie, lietate na finále Svetového pohára (kde ste sa v minulom roku museli prebojovať = zúčastniť sa spravidla niekoľkých náročných pretekov). Po tomto preteku vás veľmi pravdepodobne diskvalifikujú pre netestované krídlo. Letíte ešte do Mexika na prvé kolo PWC 2014, kde vás pre zmenu ani nepustia na štart. Kto zaplatí všetky tieto výdavky a straty? A to ste si ešte nerozbili chrbát a neskončili v korzete po pristáti na záložke (francúzsky pilot v tréningu finále PWC – samozrejme úraz na netestovanom krídle poisťovňa nehradí), nedoškriabali a nedotĺkli sa po pristáti na záložke na skale (poľský pilot v druhom kole finále PWC), ani ste nezahynuli v tréningu PWC v Mexiku – Poliak Rafal Luckos – česť jeho pamiatke.

Navyše medzi pilotmi bežia chýry, že aj posledné minuloročné Enza 1 sú „upravené“ podobným spôsobom. Ozon sa celú túto vec na finále PWC najskôr smažil zahrať do autu, neskôr poukazoval prostredníctvom firemných pilotov na iné firmy, že tiež nedodržujú pravidlá (Niviuk – load test veľkosť 24 a dlhší speed všetkých Icepeakov, Gin dlhší speed, …), avšak po pár dňoch táto vec prerástla na škandál svetových rozmerov. Po prvom týždni to došlo tak ďaleko, že piloti finále PWC chodili s úsmevom za nami (piloti Axis 3×, Dudek 1×, Swing 1×, UP 1×, Air design 1× + niekoľko Ozónov 1 a Icepeakov 6) a gratulovali nám – čestným – k úspechu, pretože reálne hrozilo že vo výsledkovej listine budeme figurovať iba my. Tri dni pred koncom preteku z neho odstúpilo 5 pilotov Niviukov za ohromného aplauzu prítomných ne-Enzo 2 pilotov na protest proti nedodržiavaniu základného pravidla preteku – lietanie na testovanom padáku – firmou Ozon. Bude zaujímavé sledovať túto kauzu ako sa vyvinie, či budú Enza 2 diskvalifikované z výsledkovej listiny finále PWC, a aký dosah bude mať na pravidlá pre závodné lietanie.

Veľmi dobrý článok k danej téme, zhrnutie faktov ako aj skutočnosti ktoré som tu neuviedol si môžete prečítať na http://www.pgweb.cz/…mame-problem, a zaujímavá diskusia je na http://www.pgweb.cz/…litika:90719.

Peter Vrabec

« Späť

zverejnené: 06.02.2014 | aktualizované: 07.02.2017 | počet zobrazení: 10419

počet prístupov od 04.02.2016: 188950
počet prístupov dnes: 134