Google translator


Žilinská 1000ka / ZA Cup

Žilinská 1000ka / ZA Cup 2018 – náhľad

V tomto roku prichádza veľká zmena, ktorá jeden z najťažších kolektívnych pretekov na Slovensku zahŕňajúci takmer všetky dimenzie pohybu určite posunie do kategórie TOP EXTRÉMU.
Spojili sme zem, vzduch a vodu do jedného podujatia, ktoré dokonale preverí nielen schopnosti jednotlivcov, ich výkon na konci sezóny, ale posunie ich ďalej pri prekonávaní hlavne samého seba. Všetka námaha, pot a kŕče budú podčiarknuté hrubou lajnou zodpovednosti voči kolegom v tíme, pretože výsledok každého vytvára výsledok tímu. A v extrémoch je naozaj dôležité nesklamať.
Zabudnite na to čo bolo, pripravte sa na to čo bude.


Termíny kurzov

Kurz paraglidingu „A“ Základný

21.04. – 26.04.2018

26.05. – 31.05.2018

30.06. – 05.07.2018

25.08. – 30.08.2018

15.09. – 20.09.2018

Kurz paraglidingu „B“ Termický

podľa záujmu a počasia

Opakovacie kurzy

podľa záujmu a počasia

Kurz paraglidingu – Motorový

podľa dohody s niektorým z našich inštruktorov


X-air Test centrum

Pre všetkých záujemcov ponúkame:

  • Vega 5 veľkosti M,
  • Comet 3 veľkosti M a L,
  • Pluto 3 veľkosti S a M,
  • Compact 3 veľkosti M

na skúšobné lety. Detailný popis a technické parametre padákov nájdete na stránke výrobcu AXIS. Padáky si môžete zapožičať po dohovore na telefónnom čísle 0903 103 839.

Prajeme veľa pekných letov na novom, výkonnom krídle.


Kontakt

Paraglidingový klub „X-air“ Žilina

Peter VRABEC
tel.: +421 903 10 38 39
e-mail: vrabec@x-air.sk

IČO: 37 97 46 53
DIČ: 20 22 05 10 20


Kalendár

  «   December   »  
  «   2018   »  
Po Ut St Št Pi So Ne
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

meniny má Hilda


Straník náš – cesta naša krížová

« Späť
Novinky » Straník náš – cesta naša krížová

Zima je pomaličky za nami a množstvo pilotov sa teší a chystá na prichádzajúcu sezónu. Ja ako predseda klubu by som pred ňou rád bilancoval, tak trochu stručne čo bolo, čo prebieha a čo nás asi na Straníku stretne. Ako klub, ktorý sa o Straník stará, sme vybudovali a prebudovali (podotýkam, že aj za pomoci nie členov klubu) pomerne dosť vecí v prospech nielen pilotov, ale aj turistov a priaznivcov aktívneho oddychu v prírode. Aj keď piloti z nich ťažia určite najviac. Veľa z ukončených projektov je vidieť. Výruby, toalety, chodník, lavičky, v podstate nanovo postavený Hangár – miesto pre zázemie pilotov, bežné údržby štartovačky a aj pristávačky, kamera, meteosonda, atď., atď. Ja však spomeniem to, čo ma teší viac a to je práca ktorú vidieť nie je, o ktorej vie len málokto a väčšina o nej vôbec netuší.

V prvom rade sa mi po mnohých rokoch rozporov, zvád a nepriateľskej atmosféry medzi pilotmi a majiteľmi kopca (ktorými sú obyvatelia Zástrania zastupovaní Urbariátom Zástranie) podarilo tieto vzťahy nielenže urovnať, ale dostať ich na priateľskú úroveň. Dnes už si asi iba tí starí a ešte starší piloti pamätajú prekopávanie cesty na Straník, keď mali piloti na kopci zaparkované autá, bežné kontroly áut políciou na parkovisku pred Hangárom, vyhrážky so zalesnením južnej štartovačky, v súčasnosti nepredstaviteľne zlé nálady domácich obyvateľov voči pilotom a podobne.

Na margo nás pilotov musím konštatovať, že majitelia kopca mali na nás ťažké srdce pávom. Veď nechceli nič iné, než aby sme na Straníku udržiavali poriadok, platili nájom a ako tak dodržiavali zákony. To sme my piloti akosi nechceli pochopiť a zlyhali sme nielen komunikačne a organizačne, ale predovšetkým ľudsky. Momentálne sa s vedením Urbariátu navzájom rešpektujeme, chápeme problémy a záujmy každej strany a dokonca nám Urbariát Zástranie začal nielen vychádzať v ústrety, ale z ich strany aj aktívne pomáhať v náš prospech. To však neplatí o všetkých obyvateľoch – majiteľoch Straníka.

Po druhé ma teší, že sa nám na maximálnu dobu, ktorú povoľuje zákon, podarilo vyňať Západnú štartovačku na Obvodnom lesnom úrade z Pôvodnej funkcie lesa. V preklade to znamená, že po zameraní celej parcely geodetom, vypracovaní geometrického plánu, projektu revitalizácie a projektu na úhradu náhrady za ušlý zisk majiteľovi sme ju po zaplatení všetkých faktúr a poplatkov mohli vyrúbať. Preto momentálne nehrozí, aby nám tam zavadzali stromy pri štarte tak, ako pred cca 5timi rokmi.

No a do tretice mám veľkú radosť z toho, že majitelia nám nerobia v podstate žiadne problémy pri zhmotňovaní našich nápadov, ktoré bez ich súhlasu nemôžeme realizovať.

Toľko minulosť, čo však prítomnosť a budúcnosť?

Už dlhodobo riešim výrub stromov pod severnou štartovačkou, ktoré vyrástli do výšky znemožňujúcej nám využívať ju. Majiteľom sa do toho príliš nechce, pretože stromy ešte nedosiahli vek maximálnej vyťažiteľnosti dreva, v každom prípade však tomuto projektu nedali úplnú stopku. Uvidíme ako sa to vyvinie.

Na sklonku minulého roku prišiel Urbariát iniciatívne s návrhom opravy cesty na Straník od začiatku lesa po Hangár v priebehu tohto roka. Pozor – žiadna nová asfaltka a podobe, ale chceli by pre nás rozšíriť cestu tak, aby mohli autá ako tak premávať súčasne hore aj dolu takmer po celom úseku cesty a rozhrnúť zbytky asfaltovej cesty v zákrutách tak, aby tam neboli také veľké a vyjazdené jamy. Navrhli mi tiež, že spoločne s nami pilotmi by v priebehu nejakej mimoriadnej brigády osadili priečne odvodňovacie žľaby, pretože počas búrok tečie po ceste v podstate potok, ktorý spôsobuje jej eróziu. Mimochodom, pripomínam, že výjazd na kopec je zakázaný Zákonom o lesoch, ale aj napriek tomu… Jednoducho, dobré vzťahy sú na nezaplatenie.

Okrem toho musíme ešte tento rok opraviť statiku suchých toaliet pod Južnou štartovačkou a hlavne vybudovať detské ihrisko pri Hangári pre naše ratolesti. Aby sa mohli hrať v prírode, na mieste kde nie je dopravná premávka a kde im v podstate nehrozí žiadny úraz, aby si naše krajšie polovičky mohli pri nich oddýchnuť a aby sme my piloti mohli v pokoji lietať.

No a na záver čerešnička na torte. V priebehu februára ma vedenie Urbariátu upozornilo na takú maličkosť, teda z ich pohľadu. Vysadiť cca 2,5 hektára lesa na základe nariadenia Obvodného lesného úradu v Žiline, ktorý im presne zakreslil miesto na mape. Z pohľadu nás pilotov čistá tragédia, pretože tých 2,5 hektára sa nachádza, neuveríte, na Južnej a Juhozápadnej štartovačke. Presne od hrany štartu dolu kopcom. No a tak momentálne spoločne s Urbariátom riešime opäť zmenu Pôvodnej funkcie lesa, zmenu Plánu zalesňovania, geometrické plány, revitalizáciu atď. Urbariát nám v tom pomáha ako môže, za čo mu patrí veľká vďaka, pretože bez tejto podpory by všetky legislatívne zmeny prebiehali veľmi ťažko. Vlastne by ich asi ani nebolo možné realizovať. A ak to všetko dopadne ako sme sa dohodli a nejako to zaplatíme, výsledok bude pre mnohých pilotov príjemným prekvapením. Uvidíme. Z pohľadu klubu X-air je cieľ jednoznačný, a to zabezpečenie všetkých štartovacích plôch tak, aby boli aj zákonne „čisté“. Inak napísané a povedané, aby sme na veky vekov, pokiaľ nezasiahne vyššia moc, mohli štartovať na Straníku bez hrozby výsadby stromov. Čas ukáže pomerne rýchlo či to dosiahneme. Zatiaľ nás to plne zamestnáva takmer celý február a prebiehajúci marec.

V každom prípade sa na záver vrátim k úvodu článku a v ňom zdôraznenej myšlienke – práca, ktorú nie je vidno a ktorá, pokiaľ je zrealizovaná, ma teší najviac.

Aj pre to má tento článok názov … cesta naša krížová. Veď keď už to všetko beží relatívne bez problémov, príde rana ktorá nás preberie z letargického spánku spokojnosti.

Na záver ĎAKUJEM v mene celého klubu všetkým tým, ktorí nás podporujú. NEPRAJNÍKOM želám príjemné štarty zo Straníka, ktorý hania, robia mu problémy a aj napriek tomu ho s úsmevom využívajú. A VŠETKÝM dokopy prajem krásnu letovú sezónu.

Peter Vrabec, predseda klubu X-air

« Späť

zverejnené: 17.03.2017 | aktualizované: 17.03.2017 | počet zobrazení: 10545

počet prístupov od 04.02.2016: 188420
počet prístupov dnes: 53