Google translator


Žilinská 1000ka / ZA Cup

Žilinská 1000ka / ZA Cup 2018 – náhľad

V tomto roku prichádza veľká zmena, ktorá jeden z najťažších kolektívnych pretekov na Slovensku zahŕňajúci takmer všetky dimenzie pohybu určite posunie do kategórie TOP EXTRÉMU.
Spojili sme zem, vzduch a vodu do jedného podujatia, ktoré dokonale preverí nielen schopnosti jednotlivcov, ich výkon na konci sezóny, ale posunie ich ďalej pri prekonávaní hlavne samého seba. Všetka námaha, pot a kŕče budú podčiarknuté hrubou lajnou zodpovednosti voči kolegom v tíme, pretože výsledok každého vytvára výsledok tímu. A v extrémoch je naozaj dôležité nesklamať.
Zabudnite na to čo bolo, pripravte sa na to čo bude.


Termíny kurzov

Kurz paraglidingu „A“ Základný

21.04. – 26.04.2018

26.05. – 31.05.2018

30.06. – 05.07.2018

25.08. – 30.08.2018

15.09. – 20.09.2018

Kurz paraglidingu „B“ Termický

podľa záujmu a počasia

Opakovacie kurzy

podľa záujmu a počasia

Kurz paraglidingu – Motorový

podľa dohody s niektorým z našich inštruktorov


X-air Test centrum

Pre všetkých záujemcov ponúkame:

  • Vega 5 veľkosti M,
  • Comet 3 veľkosti M a L,
  • Pluto 3 veľkosti S a M,
  • Compact 3 veľkosti M

na skúšobné lety. Detailný popis a technické parametre padákov nájdete na stránke výrobcu AXIS. Padáky si môžete zapožičať po dohovore na telefónnom čísle 0903 103 839.

Prajeme veľa pekných letov na novom, výkonnom krídle.


Kontakt

Paraglidingový klub „X-air“ Žilina

Peter VRABEC
tel.: +421 903 10 38 39
e-mail: vrabec@x-air.sk

IČO: 37 97 46 53
DIČ: 20 22 05 10 20


Kalendár

  «   December   »  
  «   2018   »  
Po Ut St Št Pi So Ne
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

meniny má Ivica


Straník náš každodenný

« Späť
Novinky » Straník náš každodenný
Straník náš každodenný – náhľad

Bez dlhých úvodov, a snáď aj nezaujate, predkladám svoje zamyslenie sa. Týka sa Straníka, kopca, ktorý odchoval mnoho pilotov, bol svedkom prvých letov mladých nadšencov a splnil im tak sen vzlietnuť . Lieta sa tam už dlho a počas tých desiatok rokov sa podmienky rôzne menili, teraz nemyslím tie termické. To podľa toho, aké bolo zriadenie, kto rozhodoval o využívaní pozemkov, ale i podľa pilotov, či lietali pre radosť a zo skutočného presvedčenia, alebo jednoducho preto, že na to mali.

Bez ohľadu na dobu, vždy to boli otázky:

  1. Ako sa tam dostanem? Teda údržba cesty.
  2. Môžem tam štartovať? Komu to tam vlastne patrí?
  3. Dá sa tam vôbec štartovať? Pokosil to niekto, vyrúbal kríky?
  4. Môžem pristáť dolu v Tepličke? Komu patrí tá krásna lúka?

Poslednou dobou sa ešte pridali otázky prístupu „Domorodcov“ a tiež organizácie vzdušného priestoru. Totiž 50 áut zaparkovaných na niekoho lúke a k tomu ešte arogantné vystupovanie ich majiteľov dokáže mnoho, určite nie dobrého.

Ja lietam na Straníku od roku 1992, teda prvý let som stihol v roku 1992, pravidelne som tam začal lietať v roku 1997. To bola doba. Kopec nebol vždy plný a každého, kto lietal, si poznal. A každý to myslel vážne, lebo nikto nemal kopu peňazí na to, aby si len tak kúpil výbavu, chvíľu polietal, aby následne zistil, že to nie je ono.

Slovo Urbariát nikto nepoznal a plocha bola vybudovaná a udržiavaná iba nadšencami a zadarmo. Ale už vtedy sa nadšenci delili na tých čo pracovali a na tých, čo to okecali, v pravý čas sa tam na chvíľu ukázali a dnes to predstavujú ako „…čo ja som všetko urobil pre Straník…“. Ani ja som nebol na každej brigáde, ale aspoň vždy a všade pri každej príležitosti nepripomínam, že som tam niečo extra urobil a nezveličujem svoj prínos.

Časom sme ale spoznali, že slovo Urbariát existuje, že všetko má svojho vlastníka a že slušné slovo dokáže zázraky. Mnohí si pamätáme prekopanú cestu na Straník, keď sme sa vtedy na štart mohli dostať iba pešo, či iné problémy. Našli sme vinníka a v krčme sme sa vždy zhodli, čo je to zač. A potom zašiel, myslím, Maťo Škvarka (vtedy redaktor časopisu ADRENALÍN) za dotyčným, porozprával sa s ním a výsledok rozhovoru uverejnil. Ukázalo sa, že nie on, ale my sme boli tí zlí. Užívali sme jeho majetok a ani sme nemali tú slušnosť sa s ním dohodnúť. Peniaze nechcel. To bola doba, kedy sme pochopili, že bude treba jednať, že už to nebude ako predtým.

No a brigády? Tam bolo stále menej a menej ľudí. Ak chcete s niekým jednať, nedá sa to robiť kolektívne, musí tak urobiť niekto, kto je za danú oblasť zodpovedný. Správca kopca. Ale kto to bude? Za akých podmienok? Znamená to predovšetkým čas. A toho nemáme nikto dosť. A chtiac nechtiac to začne pýtať aj peniaze. Tú kosu a hrable musíš kúpiť, lopatu a sekeru tiež. Zatiaľ čo iní lietajú, ty kosíš a rúbeš a ešte ti doma nadávajú, pretože kosiť a rúbať začneš po večeroch, alebo keď je neletovo, ale keď to spočítaš s letovými dňami, tak manželka zistí, že si na kopci stále. Chce to niekoho, kto nelieta, ale toho musíš zaplatiť.

Takže ako ďalej? Kopec bude zadarmo a urbariát bude jednať s kým? Vrátia sa staré problémy, prekopané cesty a vypustené pneumatiky ako v minulosti, na čo sa určite tí starší piloti pamätajú? Vrátia sa názory majiteľov, že najlepšie bude vrchol zalesniť, lebo inak z neho nič nemajú – čo reálne hrozilo? Kto z vás, čo čítate tento článok, zoberie zajtra kosu a pôjde ten kopec pokosiť? A nie iba zajtra. Kto pôjdete na Lesný úrad vybaviť reklasifikáciu pozemku, aby sa mohli vyrúbať stromy, pre ktoré sa už nedá štartovať? A keď to už „niekto“ vybaví, kto zaplatí projekt, stratu zisku majiteľovi za predčasný výrub stromov, kto to vyrúbe, kto stiahne drevo a vyčistí rúbanisko ? Kto rozhrnie val na západnom štarte, pre ktorý sa nedalo poriadne štartovať ? Kto, kto, kto a kedy a za čo? A ešte pristávačka, kto vybaví na JRD Teplička (alebo ako sa to teraz volá,) aby pri oraní a siatí lúk nechali kúsok pre pristávanie PG a HG? Samozrejme svojím telefónom a na svojom aute.

Alebo tam bude správca, ktorý bude mať výdaje a bude to platiť zo svojho? Tak prosím – hláste sa. A to nie je všetko, Straník má potenciál turistického ruchu a je to i vhodné miesto na vybudovanie nového stožiaru či rozhľadne. Asi málokto z vás vie, že v roku 2011 chcela firma Korex postaviť priamo na štarte telekomunikačný stožiar vysoký 30 m. A opäť si položme otázku, kto z nás je ochotný zobrať si v práci dovolenku a absolvovať nespočetné množstvo jednaní, ciest na Straník a telefonátov, aby tam ten stožiar, ktorý „nám nemôže vadiť“ nestál? Prečo si naivne myslieť, že majiteľ kopca Urbariát Zástranie by ho neprenajal niekomu na účely takého podnikania či iných aktivít, z ktorých by profitoval a my by sme kvôli týmto aktivitám nakoniec nemohli ani vzlietnuť? Nemyslíte si, že pokiaľ je správcom paraglidista či škola, mala by byť záruka, že kopec bude slúžiť lietaniu?

Súčasný nájomca Paraglidingový klub X-air sa stal nájomcom nie preto, že o to bojoval, ale preto, že to nikto iný nechcel robiť. Asi každý vedel, že to chce čas a peniaze. Je pravdou, že sa nájomcom stať nemusel a kopec by bol naďalej zadarmo, ale možno by už nebol vôbec. Správa kopca a s tým spojené služby a ceny sú veci, na ktoré má každý svoj názor, niekto vraví, že je drahý, iný že je to ako inde vo svete, ďalší je presvedčený, že sa tam nemá prečo platiť. Ja som toho názoru, že všetko niečo stojí. Veľmi sa nám páčilo, keď nás Fusgi vozil z Tepličky za pár šupov až na štartovačku, poplatky minimálne, proste lahoda. Aj to tak dopadlo.

Ja som s Peťom Vrabcom veľmi dobrý kamarát, kolega z práce, dokonca som aj členom X-air. Preto som na úvod písal, že tá moja úvaha bude snáď nezaujatá. Nevravím, že všetko robí správne a ani neviem posúdiť, či je Straník drahý alebo nie, pretože inde ani nelietam a preto to neviem porovnať. Každopádne som si absolútne istý, že žiaden zlatý poklad hore nenašiel. O tom zlatom poklade by vám určite vedeli porozprávať aj Palo Solár, aj Michal Matejička s Jurom Klejom, aj Tomáš Fussganger, ktorí v minulosti robili správcov Straníka, až to nakoniec vzdali, aj iní, ktorí odmietli byť správcom, pretože vedia že: „Je tam iba kopa starostí a žiadny profit“. Nenechajme sa preto zlákať prázdnymi slovami o tom, že na kopci sa iba kosí tráva a robí sa fiktívna údržba a o kopec a všetko okolo neho sa postará parta nadšencov. Nepostará. Vlasto Hloušek je jediný, kto je skutočne ochotný venovať čas a peniaze, poznám ho a viem, že to tak je, ale to je málo. Iného nepoznám, ani žiadneho top pilota, reprezentanta…

PS: Zaujímalo by ma, ako túto problematiku spravovania letových plôch vidia a vnímajú správcovia a piloti PG a HG iných terénov na Slovensku, kde sú ich využívania spoplatnené.

Letu zdar,
Tomáš Bernát

« Späť

zverejnené: 22.04.2012 | aktualizované: 08.02.2017 | počet zobrazení: 14733

počet prístupov od 04.02.2016: 189000
počet prístupov dnes: 23