Ozon Enzo 2 - podvod storočia?

Novinky » Ozon Enzo 2 - podvod storočia? [ « Späť ]

Ozon Enzo 2 – podvod storočia? – náhľad

31.1.2014 odišiel v Mexiku, na padáku, z tohto sveta môj výborný kamarát, poľský pilot Rafal Luckos. Táto tragická udalosť ma donútila, aby som Vám priblížil kauzu nevídaných rozmerov, ktorej som bol ako pretekár finále Svetového pohára priamym účastníkom už od jej vzniku.

Pred pár dňami som sa vrátil z dejiska finále Svetového pohára v Brazílskom Governado Valadares. Už na tretí deň preteku vypukol škandál, aký si svet paraglidingu nepamätá. Pri meraní rozmerov vrchlíka víťazovi druhého kola Yasenovi Savovovi z Bulharska bolo zistené, že odtoková hrana jeho Enza 2 M je o 40 cm dlhšia ako odtoková hrana padáka ktorý prešiel testami v novembri minulého roka a ktorého rozmery sa berú ako norma. Tento rozdiel bol taký veľký, že každému bolo ihneď jasné že nemohlo ísť o výrobnú nepresnosť. Navyše, pokiaľ sa strihá laserom a pokiaľ sa jedná o odtokovú hranu závodného padáka, ktorej väčšia dĺžka pri zachovaní geometrie šnúr = otvorenie vrchlíka = vyššia rýchlosť a lepšia kĺzavosť = horšia regenerácia pri kolapsoch a naopak. Alebo inak, ak chce výrobca aby mu padák prešiel testami je skrátenie odtokovky jedným z prvý krokov úpravy. V prípade Enza 2 je to do očí bijúca triviálna matematika. Cca 100 komôr, na základnej veľkosti M, na každú komoru prídavok 4 mm na odtokovke je v konečnom dôsledku 40 cm. A keďže na žiadnych Enzach nie sú známky „nadrábania“ skytexu, museli byť komory vrchlíkov už s daným prídavkom nastrihané. A to veľmi – veľmi dôsledne. Všetky M veľkosti majú totiž odtokovku dlhšiu takmer presne o 40 cm. Aj z tohto je každému zrejmé, že takúto úpravu si jednoducho pilot nespraví sám niekde doma. Dá sa urobiť iba niekde v dielni – a keďže to začína strihom, tak v dielni Ozonu.

A z čoho je Ozon podozrievaný?

Z toho, že skonštruovali padák výborných letových vlastností, ktorý by však neprešiel testom. Preto mu v továrni skrátili odtokovku o 40 cm = zhoršili jeho letové vlastnosti, ale utlmili ho. Otestovali a nazvali ho Enzo 2. Do výroby však pustili padák pôvodný = neutlmený. Riskli to. Doteraz sa totiž na všetkých pretekoch merali len dĺžky šnúr, rozmery voľných koncov a dĺžka chodu speedu. A keďže rozdiel 40 cm v rozmeroch, čo je dokázaný a neodškriepiteľný fakt, je veľmi veľké číslo, vyrábajú v podstate iný padák, samozrejme netestovaný.

A prečo je to veľmi pravdepodobne podvod storočia?

Pretože minimálne množstvo pilotov (ak vôbec nejaký, pravdepodobne okrem úzkeho okruhu firemných pilotov) vedelo, že padák ktorý si kúpili za veľké peniaze je iný, ako ten otestovaný. Takže boli podvedení. A keďže majú netestovaný padák, majú vlastne padák bezcenný. Navyše im vznikajú ďalšie a ďalšie a ďalšie problémy. Nemôžu lietať na pretekoch (pretože tie sú len pre testované krídla) a niektoré štáty majú naviac zdravotnú a úrazovú poistku viazanú na testované padáky (npr. Francúzko).

Teraz si predstavte situáciu, že ste si kúpili „najlepší testovaný padák na svete“. Firma vám však predá iný, o čom vy nemáte ani tušenia. Kúpite si letenku do Brazílie, lietate na finále Svetového pohára (kde ste sa v minulom roku museli prebojovať = zúčastniť sa spravidla niekoľkých náročných pretekov). Po tomto preteku vás veľmi pravdepodobne diskvalifikujú pre netestované krídlo. Letíte ešte do Mexika na prvé kolo PWC 2014, kde vás pre zmenu ani nepustia na štart. Kto zaplatí všetky tieto výdavky a straty? A to ste si ešte nerozbili chrbát a neskončili v korzete po pristáti na záložke (francúzsky pilot v tréningu finále PWC – samozrejme úraz na netestovanom krídle poisťovňa nehradí), nedoškriabali a nedotĺkli sa po pristáti na záložke na skale (poľský pilot v druhom kole finále PWC), ani ste nezahynuli v tréningu PWC v Mexiku – Poliak Rafal Luckos – česť jeho pamiatke.

Navyše medzi pilotmi bežia chýry, že aj posledné minuloročné Enza 1 sú „upravené“ podobným spôsobom. Ozon sa celú túto vec na finále PWC najskôr smažil zahrať do autu, neskôr poukazoval prostredníctvom firemných pilotov na iné firmy, že tiež nedodržujú pravidlá (Niviuk – load test veľkosť 24 a dlhší speed všetkých Icepeakov, Gin dlhší speed, …), avšak po pár dňoch táto vec prerástla na škandál svetových rozmerov. Po prvom týždni to došlo tak ďaleko, že piloti finále PWC chodili s úsmevom za nami (piloti Axis 3×, Dudek 1×, Swing 1×, UP 1×, Air design 1× + niekoľko Ozónov 1 a Icepeakov 6) a gratulovali nám – čestným – k úspechu, pretože reálne hrozilo že vo výsledkovej listine budeme figurovať iba my. Tri dni pred koncom preteku z neho odstúpilo 5 pilotov Niviukov za ohromného aplauzu prítomných ne-Enzo 2 pilotov na protest proti nedodržiavaniu základného pravidla preteku – lietanie na testovanom padáku – firmou Ozon. Bude zaujímavé sledovať túto kauzu ako sa vyvinie, či budú Enza 2 diskvalifikované z výsledkovej listiny finále PWC, a aký dosah bude mať na pravidlá pre závodné lietanie.

Veľmi dobrý článok k danej téme, zhrnutie faktov ako aj skutočnosti ktoré som tu neuviedol si môžete prečítať na http://www.pgweb.cz/…mame-problem, a zaujímavá diskusia je na http://www.pgweb.cz/…litika:90719.

Peter Vrabec

zverejnené: 06.02.2014 | aktualizované: 07.02.2017 | počet zobrazení: 101327

Google translator


2% z daní pre X-air

Ahoj piloti, priaznivci Straníka, turistiky, cyklistiky, rodinných výletov a fanúšikovia bezmotorového lietania.

Opäť nastal čas rozhodnúť sa komu venujete 2% časť Vašich daní z minulého roka.

Všetkým priespievateľom vopred ďakujeme.

2% z dane – náhľad

Termíny kurzov

Zoznamovací kurz

Priebežne celý rok, po dohode s niektorým z našich inštruktorov.

Základný kurz „A“

06.04. – 12.04.2024
04.05. – 10.05.2024
29.06. – 05.07.2024
24.08. – 30.08.2024
28.09. – 04.10.2024

V prípade nepriaznivého počasia dohodneme náhradné termíny.

Individuálny kurz „A“

Priebežne celý rok, po dohode s niektorým z našich inštruktorov.

Opakovací kurz

Priebežne celý rok, po dohode s niektorým z našich inštruktorov.

Kurz lietania v termike „B“

17.05. – 19.05.2024
14.06. – 16.06.2024
15.07. – 17.07.2024

Alebo priebežne celý rok, po dohode s niektorým z našich inštruktorov.

Motorový kurz „MPG“

Priebežne celý rok, po dohode s niektorým z našich inštruktorov.

Kurz „XC lietania“

06.07. – 09.07.2024 – Slovensko

V prípade nepriaznivého počasia dohodneme náhradný termín.

Kurz „Závodného lietania“

Priebežne celý rok, po dohode s niektorým z našich inštruktorov.


Kontakt

Paraglidingový klub „X-air“ Žilina

Peter VRABEC
tel.: +421 903 10 38 39
e-mail: vrabec@x-air.sk

IČO: 37 97 46 53
DIČ: 20 22 05 10 20


Kalendár

  «   Október   »  
  «   2018   »  
Po Ut St Št Pi So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

X-air Test centrum

Pre všetkých záujemcov ponúkame:

  • Venus SC veľkosti M a L,
  • Vega 6 veľkosť M – 2 lajna „C“
  • Comet 4 veľkosti M a L,
  • Pluto 4 veľkosti S, M a L,
  • Compact 3 veľkosť M

na skúšobné lety, prípadne aj iné výrobky firmy Axis. Detailný popis a technické parametre padákov nájdete na stránke výrobcu https://axispara.cz/products/. Padáky si môžete zapožičať po dohovore na telefónnom čísle 0903 103 839.

Prajeme veľa pekných letov na novom, výkonnom krídle.


počet prístupov od 04.02.2016: 1243774
počet prístupov dnes: 702